wp21e7df56.gif
wp70752c2d.png
wp70733d61.png
wpcb8a49f9_0f.jpg
wp772aa259_0f.jpg

 

Wolseley 16/60

MOTOR : 4 cylinder in lijn ("B" blok)
INHOUD : 1622 cc
BORING x SLAG : 76.2 x 88.9 mm
COMPRESSIE : 8,3 : 1
VERMOGEN : 61 ph bij 4600 tp/m
TOPSNELHEID : 130 km/u
REMMEN : Remtrommels rondom
CARBURATIE : enkele SU carburateur

 

Het virus blijft nog steeds aktief...................

Eind 2003 zag ik bij Upper Classics een aparte auto staan, een Wolseley 16/60, bouwjaar april 1967. Deze auto was afkomstig uit Nieuw Zeeland, waar Maarten (de eigenaar van Upper Classics) een bedrijf heeft wat restauraties uitvoerd (zie bij "Links" de site van Upper Classics). De auto was daar gekocht van, vermoedelijk, de eerste eigenaar, mr Peter GRIGSBY, 97 Middleton Road, Christchurch 8001. De auto was in perfekte en geheel originele staat en er was nog nooit enige restauratie aan gedaan. Welliswaar geen cabrio, maar een uitzonderlijke auto die je bijna niet in zo'n staat tegenkomt. Mijn ega was direct verliefd op deze auto...............

In eerste instantie was er al een optie op deze auto. Ik moest dus nog geduld opbrengen, maar het geluk lacht me toe.....De andere koper reageerde niet op een ultimatum van een uiterste beslissingsdatum die hem was gesteld. De verkoop was snel geregeld. De (eerste) lak is prima, wat kleine poetsplekjes, maar wat wil je. De vloerbedekking en (leren) bekleding is werkelijk onbeschadigd. Zo ook het dashbord, de radio en er zit zelfs een origineel drivers handboek bij. Ook nog een nota van het electrische (Smiths) klokje. De wagen heeft slechts 29.000 originele miles gelopen. De motor is hetzelfde als de motor in een MGB en zelfs de stickers zijn nog aanwezig en zitten op de juiste plaatsen. De motor heeft in tegenstelling tot de MGB maar een SU carburateur. De motor loopt als zonnetje en de hele auto stuurt (wat onderstuur) en remt prima. De versnellingsbak schakelt werkelijk perfect (en dat zie je maar zelden bij een MGB) en er zit zelfs een trekhaak op.

 

 

 

het originele NZ kenteken VIN nummer


engine nr 17245


Philips autoradio (werkt prima)



 

heb ik teveel gezegd ?????? prachtig toch......

Omdat de Wolseley prima reed, werd hij naar Martien gereden. Hij had me al ingefluisterd om deze auto te kopen als ik de kans kreeg, dit gezien de staat waarin de auto verkeerde. Na een grondige inspectie voor de import,- kenteken keuring bleek dat er niet veel te doen was. Alleen nieuwe reflectoren en lampen in de koplampen en buitenspiegels erop zetten (gebruikt werden Jaguar modellen) want die hoefde er in Nieuw Zeeland niet op te zitten ! Verder de flexibele remslangetjes vervangen en een keerring in de achteras bij een van de achterwielen. Deze bleek olie te lekken uit de achteras op de voering. Verder was alles prima in orde. De RDW keuring was op 18 sept 2003 en dat was totaal geen probleem.....glansrijk alle onderzoeken doorstaan en diverse RDW keurmeesters werden erbij geroepen om de mooie originele staat te bewonderen. De waardering en complimeneten van de keurmeesters deden mij groeien......... Het kenteken van de Wolseley was direct bekend, namelijk AL-55-81.

Ondertussen werd via de Wolseley club, de nodige informatie ingewonnen. Via dhr van Essen van deze club werd mij bekend dat de Wolseley vrijwel zeker in Australie is gebouwd. British Leyland had daar namelijk ook een fabriek. Een kleine mogelijk is er ook nog dat mijn Wolseley in Zuid Afrika is gebouwd, vanwaar uit aan Australie en Nieuw Zeeland werd geleverd, maar dat zijn er maar een paar honderd geweest. Dit verklaart mogelijk waarom BL heritage In Gaydon de Wolseley niet kon herleiden. Van de 16/60 werden in Australie ook 6 cylinder versie's gebouwd, de Wolseley 24/80 genaamd. Het is het bekende MGB blok, maar dan in 6 cylinder versie. De Austin Cambridge heette in 6 cylinder versie de Austin Freeway. De Wolseley 16/60 heeft aardig last van onderstuur en dat werd met de zwaardere 6 cylinder nog erger. De vooras werd 1 inch naar voren gezet en de achteras 1 inch naar achteren. In Europa is er nooit een 6 cylinder A60 geweest. Wel de Wolseley 6/110-Austin Westminster-Vandenplas.


Als je het hebt over de pioniers in de Britse autoindustrie, zal waarschijnlijk niet iedereen meteen denken aan het merk Wolseley. Toch maakt Wolseley al in 1896 zijn eerste auto. In 1927 werd het zelfstandige Wolseley overgenomen door Morris en werd zo in 1952 onderdeel van de British Motor Company (BMC). In 1958 adopteerde BMC een ontwerp van de Italiaanse ontwerper Farina. Dit ontwerp stond model voor een succesvolle reeks middenklasse saloons, vrij naar de oorspronkelijke Farina-lijnen. Deze auto werd zoals in die tijd gebruikelijk bij BMC uitgebracht in een Austin, Morris, MG, Riley en Wolseley variant. BMC voerde daarmee een nog immer reuze actuele bedrijfspolitiek : prominent voorbeeld is momenteel het Duitse V.A.G. (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bugatti en nog wat "obscure" Britse merken) en zij zijn niet de enigste.

Een vriend en vriendin van onze dochter, Ed & Elke, gingen trouwen en ik was vereerd toen ze mij vroegen of ik met de Wolseley het bruidspaar wilde rijden. Lang hoefde ik daar niet over na te denken. Toch een blijk van waardering over de staat van de Wolseley...............

Nu de MGA af is, rijden we bijna niet meer in de Wolseley. Die staat nu droog, binnen in een stalling waar we ook onze caravan hebben staan. We overwegen daarom de Wolseley te verkopen..........dus, als je interesse hebt of iemand weet die dat heeft, neem dan kontakt op,

hij is te koop.

 

 

 

 


>> Wolseley